En ny bekantskap

Igår var bonussonen med sambo här och fikade. Som vanligt satt vi vid köksbordet och tittade på det de ivrigt ätande småfåglarna. Det var - 10 grader, så det var full aktivitet hela dagen och vi har ganska mycket gott att välja på om man är fågel.
 
Plötsligt kom det en fågel vi aldrig sett förut. Domherrarna ser också lite frågande ut, tycker jag.
 
 
Då säger sonens sambo, men det är ju en Steglits. 
 
VA?
 
Vi blev väldigt imponerade, i synnerhet jag som suttit och tittat i fågelboken och hoppats att jag någon gång skulle få se just en sådan, med sin lilla klarröda fläck på huvudet. 
Hon hade gått en fågelkurs under sin lärarutbildning och visst hade hon rätt!
 
 
Den var också riktigt fin när den vände ryggen till
 
 
Nu får vi spana vidare vad som kan komma härnäst.

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Så kul att ni fått en steglits på besök!

Min syrra pratade jämt om dem (hon bor på Lidingö) och hon tycker att det är så fina och undrade om vi hade dem på Gotland också, men jag hade aldrig sett någon, inte förrän sista vintern på Stenstugu.

Då kom det ett par stycken en dag och jag fick ta kort på dem. De är verkligen jättefina!

Domherrarna verkar ha blivit ovanligare. Förr fanns de vid fågelbordet hela vintern, men här på Odvalds har jag inte sett någon och Eva har inte sett någon vid fågelbordet på Stenstugu heller i vinter.

Lycka till med fågelskådandet!
Kram, Ingrid

2013-01-14 @ 20:51:09
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Inger Maryissa

Mysigt med de söta små fåglarna och kul att det kom en Steglits på besök
så många olika små fåglar det finns, och det är roligt att de som inte är så vanliga också kommer på besök
Kram

2013-01-14 @ 22:21:30
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/
Postat av: Inga M

Ja, jag kände också igen den direkt. Mina första 10 år i livet var ju en enda fågelskola med matning utanför köksfönstret i Bäck. Steglitsen är så vacker, ser ut som en målares palett nästan med alla färgerna. Ovanlig är den, tror aldrig jag har sett den i Värmland.

2013-01-14 @ 22:26:12
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Musikanta

Så glad man blir när man någon gång får se en ovanlig och vacker fågel. En steglits tror jag aldrig att jag har sett "live". Men de kanske kommer när det är riktigt kallt som domherrarna.
Kram

2013-01-14 @ 22:26:45
URL: http://www.Musikanta.blogspot.se
Postat av: Mia

Vad spännande. Jag har också en fågelbok, tittar i den alldeles för sällan.

2013-01-15 @ 12:58:40
URL: http://miatankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0