Man tager vad man haver

 
Det lär ska vara ett citat av Cajsa Warg, kokbokskändis från Örebro, fast ganska längesen.
 
Idag gjorde jag en Cajsa kan man säga.
 
Jag hade köpt en färsk kyckling och skulle tillreda den i lergrytan. I den kokboken finns ett favoritrecept som tillagats ett otal gånger, kärestan har dock aldrig smakat det och nu var det dags.
 
Fast den dagen när det var dags, var inte idag, för lergrytan har inte kommit i dagen än. Eller så står den på något genialiskt ställe jag inte minns och inte lyckades hitta nu när det var dags. Jag vet exakt var den stod när jag bodde i stan, men vad hjälper det?
 
Det fick bli något helt annat. Jag proppade i lite jox inuti, kryddade och penslade och helstekte den i ugnen. Så kom problemet "såsen". Det var då jag tog vad jag hade.
 
 
Väldigt gott blev det, när bilden togs har vi redan ätit upp hälften.
 
Jag tog creme fraiche, en vitlöksklyfta, thaisås, tomatpuré, sambal oelek, örtsalt, svartpeppar, lite majonäs och spetsade till slut med lite cognac. 
 
Jag lovar, den var furstlig! Cajsa Warg var inte så dum och inte jag heller!!!!! Hahaha!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Det var många ingredienser i den Kajsa Varg-såsen, men jag kan tänka mig att den var god till kycklingen. Jag älskar stekt kyckling och helst ska det ju vara färsk hel kyckling, så jag brukar bjuda hit ett eller annat barn som hjälp.

Trevlig helg!
Kram, Ingrid

Svar: Ingrid, Jag visste inte vad jag skulle göra för sås, när det nu inte blev det receptet jag planerat. Då fick det bli att jag rotade runt i skåpen och fick till det så gott, hur mycket av allt har jag ingen aning om, jag smakade mig fram. KRAM!
Leontina

2013-01-12 @ 22:45:01
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Musikanta

Av vad du beskriver förstår jag att såsen måste varit kall. Jag ska pröva den någon gång fast utan Sambal Oelek som jag inte gillar. Konjak har jag heller ingen men det går väl bra ändå :-)!

2013-01-13 @ 13:03:00
URL: http://www.Musikanta.blogspot.se
Postat av: Inga M

Låter som en kanonsås!

2013-01-14 @ 22:29:31
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0