Åter till vår minisemester - Orust

Dag 2 på vår minisemester hade vi siktet inställt på Orust.
 
Vi längtade efter havet och kanske att ta ett dopp, men det var bara ett kanske. Vi for ut mot kusten och ställde oss i färjekö för att komma över till Orust.
 
 
Det var 18 minuter till dess att färjan skulle gå, så jag hoppade ur bilen och gick omkring och tittade på det som fanns att titta på.
Ett stort hus med servering och vad mer de nu hade. Det kanske bär sig, men lite konstigt kändes det. Å andra sidan kanske det är ett stort utflyktsmål med en massa faciliteter, vad vet jag? Det var dock inte särskilt svårt att få ett bord på den serveringen, tvärtom, såg det väldigt tomt ut.
 
 
En vacker träbåt vid bryggan bland all plast
 
 
Sedan en titt rakt ner i havet
 
 
Jag noterade brännmaneten och det fanns många, många fler när vi väl lagt ut från land och nu kom färjan.
 
 
Fort var vi på Orust
 
 
Som första mål skulle vi till Hälleviksstrand, där håller en god vän till oss på att renovera en gammal träbåt och jag var nyfiken på hur den såg ut.
 
Vi svängde dock av på en annan liten väg innan, bara för att se vart vi kom. Den var slingrig och gick längs en havsvik och rätt som det var kom vi till en fin bänk, precis vid vattnet.
 
 
"Titta vilken fin bänk", sa jag, "kan vi stanna?" Visst kunde vi det, kärestan är sällan omöjlig.
 
Där var fina stenar i det torra gräset
 
 
och en härlig vy ut över vattnet.
 
 
Vi satt tillsammans ganska länge på den där lilla bänken och bara tittade. Kikare hade vi med oss och det gjorde det hela mycket roligare när vi tittade på sjöfåglarna, som kom simmande i långa rader.
 
Till slut for vi därifrån för att ta oss till varvet i Hälleviksstrand.
 
 
Vi hittade kompisens båt, där det återstår en hel del att fixa till.....
 
 
......men däcket var så vackert. Där var mycket arbete nerlagt.
 
 
Det var en fin plats, med härliga klippor
 
 
Ett nyfiket måspar
 
 
Ännu en liten träbänk, väldigt liten och mycket instabil. Jag satt där en stund, men den vickade fram och tillbaka, så det fick vara med sittandet.
 
 
Havet var härligt, segelbåtar, fin vind
och det var bara en låt av  Evert Taube som fattades.
 
 
Kärestan kom och ville visa mig en vacker träbåt han sett på en brygga
 
 
Jag kunde bara hålla med och jag var mäkta imponerad av fendrarna!
 
 
På väg ner till varvet, hade jag sett Hälleviksstrands kyrka och nu ville jag se mera.
 
 
Den var helt otrolig där den låg mitt i grönskan. som något ur en saga.
 
"Jag måste gå in", sa jag. Inga problem, vi parkerade och gick fram till ingången.
 
 
Taket i koret var vackert blått och ovanför står det "KOMMEN TILL MIG I ALLE". Jag råkade kapa bilden i överkant.
 
 
Vi möttes av en präst som gärna berättade om kyrkans historia och den var lite annorlunda. När kyrkan var färdig 1904 gick det ett jordskalv rakt igenom där den står, som var så kraftigt att fönstren blev sneda. Det syns i nederkanten.
 
 
Ett votivskepp, som i så många av dessa kyrkor vid havet.
 
 
Vacker dopfunt
 
 
På predikstolen fanns fina träreliefer av män ur kyrkohistorien, bl a Olaus Petri, som hör hemma här i Örebro.
 
 
Så stod det också en gammal klocka där och det var väl inte närmast jag som var intresserad.
 
 
Och om nu någon är lika intresserad av klockor som kärestan, så såg verket ut så här! (Fnittrar lite)
 
 
På ett bord i mittgången stod ett fikabord dukat. "Tänk om det varit kyrkkaffe," sa jag, för vi hade letat efter ett café ett tag, utan att hittat något. 
 
 
Det satt en dam där och kärestan gick fram och frågade om man fick köpa kaffe. Det fick man inte, men man fick gärna fika! De bjöd.
 
Vi satte oss på en trädgårdsmöbel utanför och avnjöt kaffe med påtår, bulle och kaka. Sedan var han in och kollade igen om vi inte skulle betala. Det skulle vi inte, men om vi ville kunde vi lägga en slant till diakonin. Det kändes bra, tyckte vi och så blev det.
 
Avslutningsvis lånade jag toaletten och det är första gången jag nyttjar en toalett, med så vackra fönster.
 
 
Vi åkte vidare till Mollösund, men det tror jag att jag tar imorgon, annars blir detta inlägg väldigt långt!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Kyrkor är ofta öppna på sommaren och tar vänligt emot sina gäster. Det borde man absolut utnyttja mer än man gör. Där finns både intressant historia, fina gamla föremål och kyrkkaffe. Kallas vägkyrka här när man öppnar upp kyrkan på sommaren någon vecka.

2013-07-28 @ 09:47:45
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0