Åter kontakt med nätet och nu blir det ORSA!

Ibland är det lite si och så med uppkopplingen här ute på landet. Jag tjurar rejält när jag är skrivnödig och inte får kontakt.
Jag brukar fippla lite och då händer det att uppkopplingen fungerar, men andra gånger hjälper ingenting och jag har för längesedan slutat med att vara arg över de döda tingen, som inte vill det jag vill. Det tar bara kraft!
 
Här och nu är jag ute och kan blogga! Orsa får det bli.
 
I helgen var vi till söstra mi i Orsa. Jag fick biljetter till "Tältet" när jag fyllde, dvs entré till en av inspelningarna med Kalle Moreaus som har en massa artister på besök i ett gigantiskt tält nere vid Orsasjön och massor med bra musik. Ibland blir det omtagningar och man får höra allt snack som inte kommer med i TV sedan, men jag tycker bara det är roligt.
 
Vi åkte bil och första stopp blev i Grängesberg för att fika. Mittemot hästen och den "arbetande" statyn fanns ett konditori.
 
 
Citykonditoriet till och med! 
 
 
Det var ett riktigt WOW-ställe! Inte jättemycket bröd, men det som fanns var alldeles tillräckligt och bland de godare bakverk vi testat - och vi har testat MÅNGA!
 
På disken kakburk och mockakoppar som fick mig att minnas barndomen. Jag sparade på exakt likadan koppar när jag var liten.
 
 
Sedan fick jag tänka på mormor, hon bakade alltid Brysselkex och jag brukade få välja vilken färg hon skulle ha på strösockret runtom.
 
 
I disken under låg något riktigt maffigt!
 
 
Det var dubbelvikta munkar (utan hål) med vaniljkrämsfyllning. Jag hade inga problem med att välja kan man säga och just som jag sagt att jag ville ha en sådan, fick jag syn på Jitterbuggar på disken. "Och så en Jitterbugg, tack", skyndade jag mig att säga.
 
Förmodligen är jag väldigt stilledande när det gäller fika, för kärestan tog exakt likadant. Vi satte oss ute, för nu är det sommar!
 
 
Närbild av läckerheten!
 
 
Det var ursmarrigt och från Grängesberg körde jag. I Leksand blev nästa stopp.
 
 
 4 lådor knäckebröd inhandlades, till oss och till goda vännerna här i byn.
 
 
Högt i tak kan man säga! I det här inre rummet säljs 2:a sortering
 
 
I rummet utanför prima vara och skillnaden är väl mest estetisk, för smaken är densamma.
 
 
Vi kom till Orsa och hälsades välkomna av Kurre.
 
 
Efter att vi ätit mat promenerade vi ner till sjön och tältet.
 
 
Vi kom dit vid 16-tiden, insläpp från 17.00
 
 
Det var bara att vänta! Vädret var underbart, så det var inte särskilt betungande
 
 
Efter 17.00 när vi väl blivit insläppta, blev det mera väntan, tidigast 18.00 började insläppet i tältet. Vi strosade runt, njöt av sommarvärmen och kollade in omgivningarna.
 
Förberedelser för aftonens inspelning
 
 
Jag kikade in i tältet från baksidan, är man bloggare så är man!
 
 
Så kom soffan och lite inredning, bl a kristallkronan..... och där ska alla inblandade sitta och efterfesta när inspelningen är färdig.
 
 
Vi gick ner till sjön och satte oss
 
 
Det var en underbar kväll
 
 
En husbåt kom glidande, en något speciell! Alla sätt är bra, utom de dåliga, sägs det ju!
 
 
Till slut blev vi insläppta. Nytt för i år är numrerade platser och enligt söstra mi, var det en enorm skillnad mot tidigare år. De har ju vanan inne kan man lugnt säga.
 
 
Naturen med Orsasjön som bakgrundskuliss var fantastisk
 
 
Studiomannen instruerade oss noggrannt och vi lydde snällt!
 
 
Orkestern på plats och så kom Kalle
 
 
Orsa folkdansare inledde
 
 
Sedan var det dags för Oskar Lindros
 
 
Han var väldigt bra och glada blev vi, när inte inspelningen blev perfekt, då fick vi höra låten en gång till. Sedan lite eftersnack med Kalle.
 
 
Sedan Lisa Nilsson - så otroligt bra!!!!!!
 
 
Naturligtvis prat med Kalle också, det hör till programmet.
 
 
Nästa artist Jasmin Kara från Örebro!!!!
 
 
Här säger Kalle ungefär så här: "Om jag hade lite mera hår, skulle jag ha samma frisyr som du!"
 
 
Sista artist för dagen var Sven-Bertil Taube.
 
 
Så bra han var, svårt att tänka sig att han är, eller ska fylla 79 år i år.
 
Bäst av allt var en duett med Lisa Nilsson - "Så länge skutan kan gå" och den fick vi också höra två gånger. Det tackade vi extra för!
 
 
Eftersnack Kalle med båda två! Huvudet gick från sida till sida.
 
 
Så var det roliga slut och vi tog en sista titt på platsen för efterfesten. Nu var allt på plats och nu var det avspärrat, men man har väl zoom!.
 
 
Tack för oss, vi fick med oss lite växter hem till trädgården, dock inte dessa.  De pryder söstras framsida + många gånger fler inomhus.
 
 
Jag tror jag ska önska mig samma sak till födelsedagen nästa år också! Tack kära syster och svåger!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Vilken härlig tur ni gjort och så spännande att få vara med vid inspelningarna. Jag älskar det här programmet och njuter av alla vackra vyer och trevliga gäster. Kalle Moreaus är verkligen toppen!

Kram, Ingrid

2013-06-09 @ 20:48:25
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Mia

Mammas brysselkex.... bara sååå MUMSIGA... Men just den uppsättningen får jag aldrig mer smaka... endast njuta av minnet.

Sven-Bertil Taube, länge sedan man hörde talas om honom, tänkte faktiskt på honom för bara någon vecka sedan... ;-) Han håller än, då med andra ord!?

2013-06-09 @ 23:23:47
URL: http://miatankar.wordpress.com
Postat av: Inga M

Han lever än Sven- Bertil Taube! Fortfarande aktiv i sångbranschen tydligen. Det är inte dåligt. Vill minnas att han har barn som inte är så gamla, de kräver kanske försörjning en bit utöver vad pensionen ger. :-)

2013-06-11 @ 07:36:04
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0