Idag Askersund och lite till

Kärestan hade fått förfrågan av L, om han ville följa med på visning och auktion av gamla traktorer någonstans utanför Askersund. 
 
Gissa vad han svarade.
 
Det ville han!!!!
 
Vad skulle då jag och M hitta på? Vi bestämde oss för att följa med och hoppa av i Askersund och så att säga "göra stan". Klockan 8.00 i morse stod de här utanför och väntade med bilen, solen sken och det kändes som en perfekt dag för en utflykt.
 
De släppte av oss nere i hamnen och for vidare, varvid vi tog till apostlahästarna och gick in på de små gatorna.
 
 
Inte många människor var ute så här dags, så det kändes ganska lyxigt att kunna gå där mitt i vägen och titta på alla fina hus, med intressanta detaljer, trädgårdar och vad som nu kom i vår väg.
 
 
Oj, vilka pelare, tyckte vi båda två när vi kom till det här huset. Det var ett trähus och jag tyckte det kändes lite malplacé med den kombinationen.
 
 
Torn är jag väldigt svag för, skulle gärna ha haft ett sådant själv, men nu är det nog kört med den saken.
 
 
Tre fina Höganäskrus stod därinne med blommor i
 
 
Gammalt och nytt avlöser varandra
 
 
Även på det "ruckligaste" hus kan man satsa med ett nytt tak tydligen. Det kan inte ha varit helt lätt att lägga det teglet med tanke på formen på taket.
 
 
Medan jag står och låter mig hänföras av pionerna......
 
 
........ hör jag M fnittra till. Här var det en som redan var ute och klippte gräs.
 
 
Vi fortsatte och stötte ihop med Doris!
 
 
 
Att jag vet att hon heter så, berodde på att hennes matte såg att jag klappade henne och förmodligen trodde att jag var kattjuv, för hon kom utilande från huset och ropade "Doris, DORIS", varpå katten snällt följde med henne in.
 
Någons bostad, eller matställe låg kasserat i det höga gräset.
 
 
Vi kom fram till ett gammalt fabriksområde, ganska nära vattnet.
 
 
 
Området från andra hållet
 
 
Det blir nog fint när de sanerat och tänk vilka otroliga hyror, när det är nära vattnet. Vatten i närheten av boende, är något alldeles EXTRA!
 
Vi passerade en hel del fin växtlighet och våra kameror fick jobba på bra i händerna på oss.
 
 
OJDÅ, så stor den kan bli, någon slags Hortensia sa M.... och vi som nyss köpt en till trädgården. Måtte det inte vara en sådan.
 
 
Så dök det upp ett loppis!
 
 
JA, jag handlade. En blomkruka och en sockerströare från Tupperware - summa 50 kronor. 
 
Gamla bevarade dörrar/portar 
 
 
Hospitalsgatan låter också gammalt.
 
 
Nästa skylt hade stor dragningskraft på oss och vi tvekade inte en sekund.
 
 
Bageriet låg runt hörnet!
 
 
Vilka bullar!!!!! 
 
 
Vi tog varsin och sedan tog vi varsin otroligt, smarrig mandelkaka också och medan M höll på att konversera en äldre dam som dansade in, (hon dansade verkligen, för hon sa att det gick bättre eftersom hon hade dålig balans) tog jag lite bilder på interiören.
 
 
Bakom fanns en ljuvlig trädgård där man också kunde sitta, så det fick bli lite exteriörbilder också medan jag väntade på M och fikat.
 
 
 
USCH - askkoppar, men det är verkligen så, koppar för aska och fina är de också.
 
 
Äntligen dags att sätta tänderna i godsakerna!
 
 
Det var inte svårt att tugga i sig detta, det smakde ljuvligt. De runda kakorna, är halvmjuka mandelbottnar med en sagolik kräm emellan och det var verkligen inte snålt tilltaget. Vi njöt i fulla drag, både av fikat och miljön!
 
Underbart är som bekant, kort! Så även denna gång.
 
 
Tack för oss Lilla Cafeét. När vi gick ut, såg vi att de hade Bed & Breakfast också. Bra tips till dig som bor lite längre bort än vad vi gör. Missa dock INTE ett fika här om du är i Askersund!
 
 
M tog med mig till en klädbutik och jag skulle inte ha något, trodde jag. Vi shoppade båda två och sedan ringde våra män och var redo för nästa etapp. Vi möttes nere vid hamnen och gick runt lite, men de var hungriga så vi for till Stjernsunds Slottscafé där det fanns lunchbuffeé.
 
 
Vädret var fint, efter ett par regnskurar, så vi strosade ner dit, för att mötas av en prischock. Lunchbuffé lördagar och söndagar - 195 kronor/person. Det såg helt okej ut, men alldeles för litet utbud för den summan, även om man fick ta hur mycket man ville.
 
Vi gick tillbaka igen, men ingen var utsvulten, så vi tog det lugnt.
 
En bok, med en inneboende rönn.
 
 
För det är väl bok?
 
 
Kom fram till vagnsmuseét, där jag fascinerades av dörrens låsanordning.
 
 
Därinne stod en hel del åkdon, bl a en sådan trilla som stod kvar på gården till huset som mina föräldrar köpte 1962 och där jag växte upp.
 
 
L kände också igen en enmanssläde från förr, med en liten bevarad tygdetalj 
 
 
Bredvid låg stallet
 
 
Vi lämnade Stjernsund och for tillbaka till Askersund för att se om vi kunde hitta något annat ställe att äta på.
 
Raka spåret är svårt att gå, när det finns så mycket fint att titta på.
 
 
Genial - en liten butik med finheter.
 
 
Sedan kom matstället! Tror inte det hette Fullriggaren Askersund, men den här skylten satt ovanför dörren.
 
 
Lite halvskum inredning här och där.....
 
 
.......men en förträfflig matsedel
 
 
Utan att diskutera med varandra, beställde samtliga strömming med potatismos och den var så utsökt, att inte förrän jag slukat sista tuggan insåg jag att det var omöjligt att fota av anrättningen.
 
Nå, det fick bli en tom tallrik, bara för att visa något.  
 
 
Dags för hemfärd, då kom vi till en fantastisk klätterros och där fastnade så klart kärestan och stoppade in näsan i den ljuvliga doften.
 
 
Jag fastnade också vid en, tur att han inte gjorde likadant på den!
 
 
På hemvägen, en tur in till Karintorps tomatodligar.
 
Det har expanderat sedan starten, kan man lugnt säga
 
 
Så var den här roliga dagen tillsammans med M och L nästan slut och kom regnet, med stort R!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Det ar inget dåligt reportage från Askersund!

Så mycket ni hann med på den dagen. Jag hoppas att ni fick några alldeles nyplockade tomater, eller ni kanske fick plocka själva?

Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram, Ingrid

2013-06-29 @ 22:51:14
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Ragnvi

Morning! Tack för att vi fick följa med på trippen! Härliga foton!
Hoppas det löser sig med ert vatten!
Kramen!
Ragnvi

2013-06-30 @ 06:41:03
URL: http://rankans.blogg.se
Postat av: Inga M

Va kul att få följa med på resa i Askersund! Det var länge sedan sist! Hortensian där uppe borde vara en klätterhortensia. Snygg men lömsk. Den infiltrerar i träväggar, min höll jag på att aldrig bli av med när vi skulle måla om huset. Va roligt att Karintorps odlingar har blivit så stora.
Ha en bra vecka.

2013-07-01 @ 07:20:20
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0