Midsommarafton 2013

Årets midsommarfirande tillbringade vi några mil härifrån, hos de mycket goda vännerna B o B. Jag brukar roa mig med att slå ihop dem och kalla dem Bob!
 
De har alltid traditionellt midsommarfirande och bjöd omedelbart in oss när jag sa att vi tänkte vara här hemma. Då kommer ni till oss sa B och det var inte så mycket att fundera på, för vi har alltid jättetrevligt med dem.
 
 
Flera midsommarstänger fanns det och ett par gäster från vårt västra grannland också, som äras med den här stången.  
 
 
En massa god mat bjöds det på.
 
 
Det var dukat långbord utomhus, men under tak, för det kunde bli regn, (men det blev det inte!)
 
 
Mycket mat och frikostigt med dryck till maten var det också, allas smaker skulle tillgodoses och jag kan lugna den som funderar, att ingen blev berusad, eller ens lite slirig, trots mängden.
 
 
Häften med nubbevisor fanns det också, men vi var så många som kunde ändå och speciellt en man - L, var en fena på roliga visor. Vi skrattade så det hördes ända ner till Hjälmaren när han drog igång.
 
När de som inte körde drack snaps, drack vi andra "Pure"! Det var en mousserande dryck från Systembolaget och jag var en av dem som körde, så jag avnjöt den i mitt snapsglas och var med och skrålade inför varje skål. Det smakade nästan som fruktsoda, men mycket fräschare och godare.
 
 
Vi satt länge och åt och inga foton blev det under tiden, men när vi dukat av och jag ställt mig vid diskhon, med två torkerskor vid min sida, slog sig värdinnan B ner på kökspallen och åt upp det sista av den utsökta räkpajen och det förevigades.
 
 
Trogna läsare av Leontinas öden och äventyr, känner säkert igen min Ålandsresekompis varje sportlov! 
 
När besticken var diskade och torkade, tog herrarna över och skulle sortera ner dem i sina lådor. Det var otroligt roligt för oss som stod bredvid och bevittnade hur de slet för att få till det rätt.
 
 
Vi skrattade så vi tjöt, men de lät sig inte bekomma av det lilla störningsmomentet, de bara plockade på med knivar, gafflar och skedar, kors och tvärs.
 
Till slut grep B.s syster L in och gav dem lite handledning.
 
 
Då gick det bättre ett tag, men sen sprack det igen när de försökte få på locket.
 
 
Då upptäckte jag att det stod ett lock till på golvet, vid bordsbenet och det skulle vara med för att det skulle gå ihop, så till slut blev det som det skulle, men många glada skratt gav det, medan det pågick.
 
 
Jag lämnade över diskbaljan till B, som insisterade på det var hennes tur och gick ut till blomstren.
 
 
Hemma hos BoB finns det gott om både vänner och blommor!
 
 
 Vi vilade från ätande en stund, en del satt kvar och umgicks, medan andra gick till köket - företrädesvis kvinnor.......
 
 
Hur är det med jämställdheten? Nå, karlarna lade förstås lång tid och stark koncentration på besticken med sina lådor, så kanske det gick jämt ut?
 
Nu ställdes nya drycker ut, för nu skulle det bli kaffe och jordgubbstårta
 
 
 K var en utmärkt tårtgeneral, för det var delikata skapelser hon åstadkom. Nötbottnar med färska jordgubbar och grädde!!! Bättre kan det inte gärna vara.
 
 
B gjorde en massa kaffe
 
 
- och tårtmakerskan gjorde färdigt med den äran!
 
 
I samband med jordgubbstårtorna blev det också vattenmelon i stora mängder. Mycket gott!
 
 
Jag körde som sagt bil, men lukta får man och den svarta Renaulten doftade himmelskt!
 
 
 B  testade en Mümmelmann, men det var inte riktigt hennes smak! Kärestan däremot, tycker bra om den.
 
 
Visst är hennes halsband oerhört vackert?
 
 
Vid kaffet blev det även dags för cigarren, den är med då och då! Det är den manlige B som avnjuter den.
 
 
När vi satt där blev vi som de yngre generationerna! Vi upptäckte att vi var flera som spelade både Quizkampen och Candy Crush, mm, men det kom protester från dem som inte spelade, så vi la ner efter en kort stund.
 
 
Istället fick vi en ingående genomgång om en exellent toaborste som nyanskaffats till hushållet från Tyskland och än en gång fick vi skratta så vi tjöt.
 
Den ena B var såld på den, den andra hade redan bestämt sig för att totalvägra städa med den. 
 
Bildkavalkad över skeendet! Bestäm själv vad du tycker och tror!!! Jag vet att jag inte vlll ha någon.
B som inte heller vill, visar upp den.
 
 
Som ett våffel- eller struvjärn tycker jag!
 
 
Sedan B som vill ha den och argumenterar för!
 
 
Vi tackar för en fantastiskt trevlig midsommarafton där vi åt och drack mest hela tiden och trots det hann umgås så mycket, i olika konstellationer.
 
Den som hördes mest, var inte ens bjuden, men gjorde sin stämma hörd ett antal gånger under hela eftermiddagen och kvällen. Grannens häst!
 
 
Jag ser redan fram emot nästa års midsommar, för det är redan bestämt att vi ska dit igen. Tack för det kära BoB!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag har också en BoB, min syster Barbro och hennes man Bosse!
Vilken härlig kväll ni verkar ha haft med massor av gott att äta och dricka.
Hoppas att midsommardagen också varit fin!
Kram, Ingrid

2013-06-22 @ 22:57:36
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Herta

Verkar ha varit en jättetrevlig dag. Alltid skönt när man dukar för regn ifall ifall men det klarar sig.

2013-06-23 @ 13:58:25
URL: http://spriddalivet.blogg.se/
Postat av: Inga M

Vilken trevlig kväll! God mat och goda vänner, bättre kan det inte bli. Någon verkar ha goda tyska kontakter, såg både Angelburg o Mümmelman i sortimentet. Mümmelman betyder den lilla haren och smakar som hostmedicin, men gubben gillar den.
Ha en fortsatt bra ledig vecka!

2013-06-24 @ 04:48:51
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0