Karl-Axel Pehrson

 På Länsmuseét i Örebro visas just nu bl a utställningen "Fågel, Fisk eller Mittemellan" av konstnären Karl-Axel Pehrson som levde mellan 1921 - 2005.
 
 
Jag var där i torsdags och det var en härlig upplevelse. Jag kände inte till hans konst sedan tidigare, så det var en riktig glädjekick när jag fick se utställningen. Jag hade ingen aning om vad som väntade.
 
Karl-Axel Pehrsons var förutom konstnär även samlare, han hade en samling med 30 000 skalbaggar från hela världen och det är med inspiration från dem som han skulpterat Guldbaggen - där kände jag igen namnet, men inte förrän jag såg den.
 
Små, små steg ledde in till rummet, för den här utställningen vänder sig mycket till barn, för att få dem intresserade av konst.
 
 
 De blomster han målade var det hans egen fantasi som skapade. Jag var helt betagen och gick från tavla till tavla, studerade detaljer och fotograferade. Jag har lagt in många bilder och skrolla inte alltför fort om du inte är konstintresserad, för du kan bli, om du ger dig lite tid.
 
 
Nu börjar det härliga, här är några av tavlorna - helt fantastiska i mitt tycke!
 
                                                 TITTA NOGA!!!!
 
 
 
Konstverken var också lite häftigt hängda, med ett och annat "kryp" insprängt mitt ibland dem.
 
 
 Och så tlll sist. Självaste ursprunget tilll GULDBAGGEN! 
 

Kommentarer
Postat av: Christina Cedergren

KARL-AXEL...

Svar: Tack syster yster, jag var lite omtöcknad och fredagstrött när jag skrev!
Leontina

2013-03-08 @ 22:12:46
Postat av: Inger Johansson

Men, herregud, var Du inte på Tantutställningen???!!! ...när Du ändå var på muséet...

Svar: Inger, Jag ska hinna med Tantutställningen också - jag måste, men jag var inte ensam där när vi tittade på Karl-Axel Pehrsson.
Leontina

2013-03-08 @ 23:04:02
URL: http://sjusoverskan.blogspot.se
Postat av: Mia

En del av tavlorna gillar jag skarpt, men inte såld på allt.. :-) Jag ska lägga hans namn på minnet! Tack för tipset.. :-)

2013-03-10 @ 10:37:36
URL: http://miatankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0