Hallsberg igen

Ibland blir det tätt på given med de kortare resorna. I fredags var det dags igen för en tur till metropolen Hallsberg.
 
Det var Hallsbergsmarken, visserligen vårmarken som är mycket mindre än höstvarianten, men tillräckligt roligt för att jag och kompis I-L skulle gå ett par vändor över samhället och skåda allt som var till salu.
 
Jag parkerade nere vid min bardoms vattendrag. Puttlabäcken! Så här tjusig med en liten "sluss" var den definitivt inte när jag var barn. Inte så bred heller, men tillräckligt för att vi skulle plurra vintertid, (när vi jumpade på isflaken).
 
 
Det stora, skräniga mängden kajor är dock alltid densamma.
 
 
Tänk att en vanlig marknad kan väcka så mycket minnen. Det är lika roligt varje gång, vare sig jag köper något eller inte.
 
 
Jag konstaterade ganska snabbt att det inte var så mycket jag skulle köpa denna marknadsdag. T ex inte en ny BH! Inte ens trots att det var en nyhet.
 
 
Ej heller någon liten sommarklänning för en billig penning.
 
 
En ny väska??? Nej tack, inte efter väskfrossan i Rom, men intressant att Tupperwareduken har fått ett nytt användningsområde.
 
 
Inga barnbarn var med, så inga ballonger.
 
 
Ej heller korvar som ligger där bakom kepsar på rad och ännu fler ballonger.
 
 
Vi gick längst bort och vände och kom tillbaka till torget, där var det hoppborg och lite kul för barnen.
 
 
Nu var vi nästan hemma hos I-L och köpte jag då ingenting? 
 
Jodå, det gjorde jag. En förpackning engångsspritspåsar........ Hur ofta spritsar jag? Det verkade väldigt praktiskt just då, nu ligger de i lådan här hemma.
Så köpte jag brända mandlar - de rosaröda, för 50 kronor, negerkyssar (som jag fick säga för den här karamellhandlaren, men inte den på Nora julmarknad. Även den här sorten köpte jag av för 50 kronor och inte en enda en finns kvar av någondera.
 
Slutligen köpte jag en tomatplanta och en pionknöl som förhoppningsvis ska bli en fin rosa bondpion.
 
Sedan gick vi förbi skyltfönstret på väg in till I-L. Där hade det blivit ett nytt företag nu - ett SPA??? I gamla Aspmos, som man sa i Hallsberg, trots att det hette Kindbergs eftr.
 
Tiderna förändras!
 
 
Väl uppe på rätt våningsplan var det i alla fall en hos grannen, som hade fått en ballong.
 
 
Jag kanske får fundera på något att spritsa framöver, så jag åtminstone använder 1 påse......!!!!!!
 

Kommentarer
Postat av: Eleonora

Inget köpa ser jag på någon front. Du som ju var i London nyligen med din syster vet ju vad man kan köpa där och tokshoppat har jag gjort där förra veckan. Ojojoj så mycket snyggt och fint det finns!

Trevlig helg och glad vår önskar jag dig.

2013-05-09 @ 17:27:07
URL: http://konvaljen.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Jag känner igen ditt beteende när det gäller marknader. Nånting måste man ju köpa och varför inte en förpackning spritspåsar. ;)

Men fina bilder fick vi ju se även om utbudet på marknader inte skiljer sig så mycket från den ena till den andra.

Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram, Ingrid

2013-05-09 @ 22:07:22
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Inga M

Tackar för Hbg -bilder! Alltid roligt att se hur det ser ut numera. Har en känsla av att Hallsbergsmarken var på våren förr. Kommer inte ihåg någon höstmarknad. Men jag kan ha glömt alltsammans förstås.

2013-05-13 @ 05:39:11
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0