Mera Lissabon, vi fortsätter att utforska staden

Barrio Alto - Gamla stan
 
Det var väldigt mysigt och alldeles lugnt där bland husen, det mesta var stängt utom någon liten turistshop. Jag köpte 2 vykort, medan damerna nosat upp en annan liten shop och köpt varsin Sangria på burk. Ja, då var ju jag så klart tvungen att göra likadant, för solen gassade rejält och man blev törstig av backe upp och backe ner.
 
 
En katt i ett skyltfönster, förhoppningsvis bodde ägaren innanför.
 
 
Kan det vara konst???? Eller en lampa???? För inte är det väl en klockklocka??
 
 
 Jag blev glad när jag såg en skylt, som även fanns med Brailleskrift.
 
 
Vi gick länge där i gränderna och tittade på det som fanns att se. C konstaterade att söndagen nog var tvättdagen här. Det hängde en hel del på tork vart vi än kom.
 
 
 
En titt in i en trappuppgång
 
 
Vackra mosaiker infällda i väggarna
 
 
 - och hela fasader av bara vacker mosaik
 
 
 Närbild
 
 
 Det blommade både här och där, en del äkta vara -
 
 
- medan andra var fejk 
 
 
Här var det tätt mellan portarna, vi spekulerade över om lägenheterna var som ett smalt streck rakt upp, ovanför varje dörr? 
 
 
Ganska högt upp i Bairro Alto låg ett sjukhus och där vakade Madonnan över alltihopa 
 
 
 Vi vände neråt igen
 
 
Istället för ringklocka 
 
 
Så fick jag syn på en portugisisk katt och den såg precis likadan ut som katterna hemma
 
 
 Nedanför stod kattmatte och pratade med en herre
 
 
Det verkade katten vilja ha koll på och hoppade upp på räcket. 
 
 
 Mitt emot fejade en annan dam sin trottoar, när såg vi det här hemma?
 
 
Detta budskap föll oss alla 3 mycket väl i smaken!
 
 
Koll i ett skyltfönster. Sardiner, vad annars? 
 
 
Vi kom fram till ännu en hel husfasad av mosaik, denna var dock lite illa medfaren 
 
 
Närbild av ett annat mönster en bit ifrån. Fascinerande, för det kan väl inte vara billigt som ytterväggsbeklädnad?
 
 
Ett blommande träd över muren
 
 
Varför skulle inte trappen vara gammal när vi går i Gamla stan? Jag tycker den är vacker.
 
 
Vi gick länge där i gränderna och till slut var vi nere vid "stora" gatan igen. Där fanns ett par Kinabutiker och vem köpte en väska?
 
HAHAHAHA!
 
Jag köpte en slags ryggsäck, egentligen bara en tygpåse, som medelst ett blixtlåsdrag runt påsen och ytterligare ett drag i bandet högst upp, förvandlades till en mjuk liten ryggsäck. Bonusen var att mönstret var ugglor (som jag gillar) och att den inte ser ut som en ryggsäck om man undviker att dra i banden. Detta med tanke på antalet ryggsäckar vi redan besitter i familjen. Förresten kostade den bara 9 euro och det är skönt att bära sina ev inköp på ryggen.
 
Nu hägrade takterassen/utsikten på BA (Barrio Alto Hotel), för den skulle öppna 12.30. Vi satt på torget utanför och väntade. A passade på att smidigt och diskret krypa ur sina leggings, vilket gjorde mig avundsjuk, jag hade vanliga långbyxor och kände mig nästan överhettad. Långbyxor tar man dock inte av sig sittande på ett torg mitt i Lissabon, det var en omöjlighet, speciellt som blixtlåset sitter bak på dem.
 
12.29 reste vi oss i samlad tropp och tågade in i hissen. 12.30 steg vi ut på terassen. Vi var först!
 
Gissa om vi sitter på första parkett och tittar ut över havet, fast det är Tejo - floden - men det är så brett att det kunde vara ett sund i havet - det kanske det är också och HJÄLP, vad jag svamlar i skrift. Förresten så mynnar den i havet, så......
 
 
Långt därborta står en Jesusstaty. Jag la kameran på terassräcket och zoomade allt som fanns, dvs x40 och det blev rätt okej.
 
 
Flygplatsen ligger väldigt nära stan, så det blev fotat uppåt också + lite mera tak. Tak är så vackert, tycker jag.
 
 
Vi satt längst fram, mitt på terassen och det var inte direkt samma priser som på de ställen vi brukar frekventera. Dock beställde vi något drickbart, för att få sitta kvar och jag passade på att krångla mig ur mina långbyxor, i och med det, blev jag kortkort, men so what?
 
Vem känner mig och bryr jag mig?
 
Nej, inte i Lissabon! 
 
 
Till dessa drycker - 1 glas öl, 1 glas vin och en cappucino följde det med lite tilltugg och vi såg till att det räckte ganska länge, för här satt vi furstligt . TOPPEN!.
 
 
Livet kunde vara sämre, men inte så mycket bättre. Vi hade t o m jazzmusik i högtalarna. Tror inte jag ljuger, när jag säger att alla 3 kände likadant.
 
 
Här får jag lämna bloggen, när vi sitter och har det som bäst. Fortsättning följer. Jag lovar!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Tack för det här avsnittet, jag ser fram mot nästa!

Kram, Ingrid

2013-11-20 @ 15:50:20
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0