IMPO

Jag var mods när jag var tonåring.
 
Det var aldrig någon tvekan, vi var mods hela högen som umgicks, fast i olika hög omfattning. I vårt gäng var det ingen som sysslade med droger, haschet kom till vår kännedom under de här åren, men varken jag eller mina närmaste vänner var ett dugg intresserade av det.
Däremot ville vi gärna ha lite andra attribut för att visa vår tillhörighet.  
 
Jesussandaler var ett måste. Söstra mi och jag var extra häftiga tyckte vi, för vi knöt ihop remmarna, hängde dem på ena axeln och gick barfota. Min mor funderade mycket över vad det var för syfte och mening med det?
 
 
Så var det jackorna. På Impo i Örebro fanns gamla amerikanska armejackor som också var ett måste för ett mods och järnvägarungar som många av oss var, hade vi gratis resor in till stan med SJ. (Inga, var det inte du och jag som var in till stan och köpte sådana?)
 
Impo låg på Storgatan och där fanns dessa eftertraktade jackor till den facila summan av 15 kronor. Så klart att vi köpte det. Jag har fortfarande kvar min och den ska jag fota av nästa gång den kommer i dagen. Hela ryggen är full av namnteckningar av människor vi mötte när vi var ute och liftade eller åkte tåg. Den fungerade helt enkelt som gästbok. Resten av jackan klottrade jag själv full med "väsentligheter."
 
När jag var på HM förra veckan stannade jag upp som förstenad. Vad var detta?
 
Dessa hängde där på en hängare mitt framför mig och nu kändes det nästan som i tonåren igen.
 
 
Undrar vilken grupp av ungdomar som kommer att välja dem som sitt signum?

Kommentarer
Postat av: Anna Kallova

Kära nån så nostalgis jag blir, vilka minnen,vilka kíllar.

Jag vill bli ung igen!

2013-09-11 @ 22:21:43
Postat av: Inga M

Herregud vilket minne du har!!!! Men nu när du skriver om Impo i Örebro o jackorna med klotter på så minns jag alltsammans. Sen var det viktigt vilka märken man sydde fast men jag minns inte vilka det skulle vara. Min jacka är förstås borta sedan länge, den finns bara på gamla fotografier, men jag ser fram emot att få se din igen.

2013-09-12 @ 06:52:44
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Mia

Allt går i en cirkel... ännu ett tecken på det!

2013-09-12 @ 10:52:37
URL: http://miatankar.wordpress.com
Postat av: Ingrid

Det verkar som om allting kommer igen. Du får ta fram din gamla jacka och känna dig riktigt modern och inne.
Kram, Ingrid

2013-09-12 @ 16:37:59
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0