Nu har jag "vakat"

Nej då, jag har inte suttit och vakat över någon, inte vakat och haft trevligt heller. Mitt "vakat"-ord är mitt eget påhitt från igår.
 
Jag "vakade" hela dagen.
 
Älskade lilla Ahti, huskatten vår, hade varit i slagsmål och kom in under helgen och blodade ner min säng medan vi sov, samt en långsmal pöl på köksgolvet. Det var ganska mycket blod, klockan var 4 på natten och jag for upp förstås och gjorde en rejäl kontroll på henne vad som hänt. Hon var inte skadad någonstans på kroppen, som skulle föranleda allt det blodet som jag fick ta rätt på. Däremot såg jag att hon blödde i mungipan.
 
Nå, katter läker och läppen har bra läkförmåga, så jag höll bara ett vakande öga på henne, följande dagar. Aptiten var inte så värst dagtid, så jag erbjöd både 2 och 3 rätter utan större entusiasm från hennes sida under min vakna tid. Däremot var alla skålar tömda på morgonen.
 
I förrgår kväll låg hon och gosade i mitt knä. Jag kände en äcklig lukt och så gäspade hon och jag fick mig en titt in i gapet på henne. TUNGAN VAR TRASIG! Dessutom lite missfärgad och som sagt - lukten.
 
Jag ringde en av mina bästa vänner som själv är kattägare. Han rekommenderade mig att ringa  Telefonveterinären. Samtalet kostade 60 kronor, men vad gjorde det? Hon rådde mig att åka till veterinären, så igår morse ringde jag så fort telefontiden började och fick komma redan klockan 10.
 
Lätt panik, jag hade ju arbetsdag, men nu var Ahti prio 1, så jag och kära dotter for iväg, hon som stöd och sällskap - och så Otto förstås!
 
Det visade sig, att nästan halva tungan var av och hade blivit infekterad. Stackars lilla Ahti! Hon blev sövd, rengjord och sydd och det tog hela min arbetsdag innan det var färdigt. 
 
Nu går hon här med tratt och tycker inte att det är något vidare. Dessutom blev det diet, hon får äta 3 teskedar/ dag av något högoktanigt, smetigt som inte ska irritera läkningen. Antibiotika och vatten får hon äta också.
 
Tratt är inte hennes grej efter brännskadan på ryggen, då hon hade det ganska läääänge.
 
 
Ändå finner hon sig ganska väl i sitt öde. Innekatt i 10 dagar och den dieten, men då kommer hon förhoppningsvis att vara hel i munnen igen. I värsta fall kan hon mista en del av tungspetsen, men det skulle inte vara någon större fara sa den underbara veterinären. 
 
 
                                                                   "Vakat"????? Vård av katt, så klart.
 
Fast det kostade mig en tjänstledighetsdag utan lön, här gäller inga försäkringskasseregler. Då ska man vårda barn eller barnbarn, inte katter. Spelar ingen roll, bara hon blir bra!

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Men oj, så kissen gjorde sig illa i kattslagsmålet..
läskigt att nästan halva tungan var av.....jag ryser...
det måste ha gjort ont ! ...och kissar kan ju tyvärr inte tala om vad som hänt och hur de känner ...
men så skönt att det gick bra att laga tungan och skönt att det går bra trots tratten.
kram

2013-09-05 @ 18:51:34
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/
Postat av: Herta

Men snälla vilken otäck historia. Hoppas kissen snart är i form igen Självklart finns det ingen annan lösning än att ta ledigt vår vård av katt kosta vad det kosta vill.

2013-09-05 @ 19:39:15
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: Morgan

Hoppas kissen kryar på sig.

På tal om nått annat, om du är intresserad av lite nostalgi? Ser det här huset bekant ut? Antagligen tidigt 90-tal..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2590713/hus.jpg

2013-09-06 @ 09:54:49
URL: http://www.narkeslatten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0