Fortfarande kvar i Umeå dag 2

Det hade hänt mycket i centrum sedan jag var i Umeå senast. En helt ny galleria, där gamla Kungspassagen låg - Kungsan kallad. Nu heter det UTOPIA och är en stor glasskapelse med affärer i bottenplan och restauranger en trappa upp.
 
 
Jag tyckte det var rätt så snyggt därinne, men Kungsan var mycket mysigare.
 
En snabb vända genom Åhléns, som ligger mitt emot UTOPIA. Det finns alltid mycket roligare saker på Åhle´ns i Umeå, vad det nu beror på. Här är några exempel (som kanske finns här också, fast jag inte sett det.)
 
 
Tack och lov är Sega Råttan kvar i sitt blåa hus.
 
 
Men, runt hörnet hade det hänt ännu mer. De gamla hyreshusen har fått ge vika för ett till nytt hotell. Hotell Winn stack upp bakom hustaken. Bebyggelsen går inte riktigt ihop tycker jag.
 
 
Från andra hållet ser det ut så här.
 
 
Frukthörnan - Umeås äldsta butik, är också ett måste och den finns också kvar, precis som det ska.
 
 
Där blev det brända mandlar, måsägg, indonesisk choklad och några små godisbitar att tugga i sig direkt.
 
Jag hade tänkt få en snabbkoll på Gitarrmuseét, så vi gick dit. Då kallas plötsligt det huset för Scharinska, fast det är det ju inte, för det ligger på ett annat ställe. Jag trodde namnet Scharinska stod där, bara för de var med och sponsrade, men E hävdade att folk kallar huset där museét ligger, för just Scharinska.
 
 
Till det priset är jag inte särskilt intresserad av en snabbtitt, det får bli en annan gång, när jag har mer tid till förfogande, jag hade nämligen tänkt betala för oss båda, men E var både trött och hungrig, så.....
 
 
..... vi gick till Kostas istället och åt buffé. Det var jättegott, mycket grekisk mat, med otroligt goda oliver bland mycket annat smarrigt.
 
 
FÖRE
 
EFTER
 
Fina sjöstjärnor i trä satt på en vägg.
 
 
Ett besök på toaletten gav mig ett leende och en anledning att hämta kameran.
 
 
En omodern selfie kan man väl säga och med ett positivt budskap till fotografen. Hahaha!
 
Nu var det bara Handelsgården kvar och tur var det, för vi var rejält trötta båda två.
 
 
På Handelsgården är det en mängd småföretagare av olika slag som säljer sina produkter och många av dem arbetar även i affären. Det är ett underbart ställe och jag handlar gärna där.
 
Här har ett par vänner till mig sina alster till salu. Åsa med "Lapp på lapp".
 
 
Och Leena med silversmide.
 
 
Fortsätter att gå runt i Handelsgården och titta på allt underbart som finns där, samt även inhandla ett och annat. Det mesta av det, blir presenter att lägga på hög tills det är dags att glädja någon, med något fint.
 
 
Efter att jag betalat och fått mina inköp i paket och påsar föll min blick på detta.
 
 
De har ingen förtjänst alls på att sälja dessa kassar, som inte har särskilt lång livslängd. Vad spelar det för roll om man kan hjälpa ett gatubarn eller flera. Det var klart att jag handlade.
 
Äntligen var jag mätt på Umeå för stunden. Vi gick för att hämta E.s bil och åka hem till henne. 
Jag tog en bild neråt stationen och funderar över om det heter Rådhusallén? Vissa saker är utsuddade ur minnet märker jag och det som bara är 12 år sedan jag flyttade därifrån.......!
 
 
 Sist men inte minst det stora hjärtat som också finns i centrum och får avsluta denna långa dag.
 
 
Resten av den tillbringade vi i varsitt soffhörn hos E, med en stor kanna Rooibos Sömntuta från utmärkta Tehörnan. Det fick följa med en stor påse sådant hem hit, man sover så gott på det (= ren och skär inbillning, men vad gör det?)
 

Kommentarer
Postat av: Mia

Tur att jag inte gillar att gå i affärer, för gjorde jag en sådan rundvandring som du gjort i Luleå så hade jag haft kassarna fulla med mig hem... :-)

Skylten "Du är vacker" är sann... du är en vacker kvinna i dina bästa år... :-)

2014-04-24 @ 08:41:23
URL: http://miatankar.wordpress.com
Postat av: Ingrid

Fina bilder från ditt Umeå, en stad som jag aldrig har besökt. Det finns mycket i Sverige som jag inte har sett. Turistandet har hela tiden bara fört mig söderut. ;)
Undra på att ni blev lite utmattade efter den dagen.
Kram, Ingrid

2014-04-24 @ 09:26:06
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: AnnaKK

Jag har aldrig varit i Umeå, men fått för mej att det är en trevlig stad - och det tycker jag dina senaste inlägg bekräftar! :-)

2014-04-24 @ 10:00:14
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: Pia

Vilka härliga bilder från Björkarnas stad. Jag trodde först ni var på droskan och åt :)

2014-04-26 @ 14:03:16
URL: http://hemsidemallar.nu/
Postat av: Inga M

Oj, vilka fina bilder från Umeå! Jag ska kolla bättre när jag kommer hem igen. Vi bor alltså ett tag ute i ett av uthyrningshusen men jag vill inte annonsera på bloggen att vårt hus är tomt. Där ute har vi dålig uppkoppling så det blir för lite tid för bloggen. Men jag ska titta ordentligt när jag kommer hem igen nästa helg. Det där hjärtat är fint. Jag har en bild på Isak-barnbarnet när han ligger i det.

2014-05-03 @ 09:12:16
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0