Fågelbordet

I helgen, innan snön, kom det en ny art till vår lista på besökande fåglar. Det var första gången någonsin som jag sett en Stjärtmes. Jag trodde först det var en svartmes, men så vände den bort huvudet och det var alldeles kritvitt. Sedan fick jag se den långa stjärten och då var artbestämningen lätt.
 
 
Tyvärr lite dåliga bilder av cirka det 20-tal jag tog. Det var inte helt lätt att stå inne i huset och ta kort genom fönstret, de var mycket vaksamma och flög iväg vid minsta rörelse.
De var så otroligt fina och väldigt många.
 
 
Den här bilden är jag dock väldigt nöjd med.
 
Idag har vi inte sett en skymt av dem, inte en enda, men det lär vara så med Stjärtmesen att de kommer i stora flockar, äter, äter och äter och sedan är de borta igen lika fort som de kom. Alltså var det rena, rama turen att jag fick se dem.
Tänk om jag hade köpt en Trisslott också, när jag nu hade sådan otrolig turdag.

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag tar för givet att du sa välkomna tillbaka, till dem!?

Mycket fint kort det med domherre o talgoxe + dina nya vänner.

2014-01-12 @ 13:45:05
URL: http://miatankar.wordpress.com
Postat av: Susanne P

Vad spännande!
Jag har aldrig sett dessa fåglar.
Kul att du fick dem på bild.

Kram

2014-01-12 @ 19:04:23
URL: http://www.susannep.blogspot.se
Postat av: Ingrid

Oh, så näpna de är. Jag har aldrig sett en stjärtmes i verkligenheten, bara på bild.
I år är det väldigt dåligt med småfågel här. Två, tre talgoxar och blåmesar är allt. Vi får väl se om de söker sig hit nu när det blivit snö och kallt.
Kram, Ingrid

2014-01-12 @ 22:22:54
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Christina Cedergren

Som med sidensvansar. Kommer i jätteflockar och vräker i sig alla kvarvarande bär. Vet du att de har större lever än andra fåglar för att klara av alla jästa bär och frukter.

2014-01-13 @ 06:32:49
Postat av: Inga M

Vilken fin bild den med flera arter på. Det är inte ofta man lyckas fånga dem så. Stjärtmesar tror jag inte att vi har haft här någonsin, fina fåglar.

2014-01-13 @ 06:49:25
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: AnnaKK

Vad roligt att du äntligen fick se såna!! Visst är de helt underbart söta! :-D Ibland kommer det små flockar av såna hit, men oftast håller de till i träden (äter knoppar, tror jag) och är inte stilla särskilt lång stund i taget. Brukar vara svåra att fånga på bild, så GRATTIS!!!

Kul att du är tillbaka i bloggandet igen! :-) Och hoppas att denna termin inte blir lika uttröttande som vad höstterminen tydligen var.

Ha det gott!!! :-)

2014-01-13 @ 10:16:59
URL: http://annakk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0