Kaffekoppsfundering

Vi fikade i tätorten, dvs Odensbacken, i lördags igen. Det är så otroligt bra och smarrigt och jag hade hittat på 2 ärenden som måste bli gjorda just den dagen för jag tänkte att vi då kombinerar det med en fika efteråt.
 
Minnesgoda läsare vet att de har massor med uddakoppar och fat som man får välja på. Kärestan brukar ta en ganska rejäl kopp med bra öra. Själv bestämde jag mig för att ta en sirlig liten "damkopp" den här gången.
 
Fin va? Spelar ingen roll att det inte var rätt fat.
 
 
Jag kommer inte att välja den, eller någon liknande någon mer gång, för hur nätt och fin den än är, var den väldigt opraktisk.
 
Jag vet att man inte bör trä in finger eller tumme i örat på den här typen av kopp, vilket inte heller var möjligt.
 
 
Jag hade aldrig kommit loss, om jag lyckats få in något finger där, men den var svår att hålla i och varmt blev det också.
 
Sedan var den så liten invändigt också, att jag var tvungen att fylla på 4 gånger, för att få min normala dagsdos. Det i sig är inte något stort problem, för man sitter ganska nära kaffekannan, men det blev ju KOKHETT varje gång jag fyllt på och glupsk som jag är, fick jag vackert lov att sitta där och vänta medan det svalnade.
 
Det var så varmt att det rök.
 
 
"Vill inte du ha påtår", frågade jag kärestan. Neej, det ville han inte, för hans kopp var lika stor som en temugg och sedan sa han: "Jag tar alltid en sån här när jag fikar här, då får jag sitta stilla och njuta!"
 
Det ska jag tänka på till nästa gång.

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Visst är det lite speciellt att dricka kaffe i en sån där sirligt fin kopp. Nu blir det mest kaffemuggar, men har jag gäster och vi inte sitter i köket och fika åker finkopparna fram.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram

2014-01-20 @ 22:34:11
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Inga M

Kul att du dricker kaffe numera och inte bara te! Koppar med liten kant som viker utåt är godast att dricka ur. Då svalnar liksom drycken lite så man inte bränner sig. Och tunna koppar ska det vara!

2014-01-21 @ 06:04:19
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Suss

Inga, Jag dricker inte så mycket kaffe nu, som jag gjorde när jag "började" om, dock minst en gång om dagen och då oftast i en mugg. Ser fram emot att fika med dig någon gång framöver.

2014-01-21 @ 19:03:47
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: Suss

Ingrid, Jag hade en servis med samma modell på kopparna, efter mina föräldrar, men jag gav den till min brorsdotter när hon inte hade några finkoppar. Det var ju hennes farmors och farfars, så det kändes absolut rätt. Mina nuvarande är Dresden, de är lite mer rejäla och otroligt vackra. Sirliga är de dock verkligen inte! Kram!

2014-01-21 @ 19:04:43
URL: http://leontina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0