Minns du?

Igår var jag lite för ovarsam med den utmärkta Globalkniven när jag skulle skiva upp bröd. Jag längtade efter rostat bröd med ost och marmelad enbart för att jag sett en bit hembakad fralla med vallmofrö i frysen. 
 
"Åhhh, rostbröd", brukar kära dottern utbrista när hon får syn på en sådan bit i min frys och då är det oundvikligt med te och rostat bröd. 
 
Igår var jag ensam och det passade rätt bra, för det var bara en liten bit bröd som låg där. Då tänkte jag, att om jag skär lite tunnare skivor, blir det 4 istället för 3 och så lättlurad är jag, i synnerhet när jag lurar mig själv.
 
Nu blev det ändå inte mer än 3, för när jag skar isär sista biten, tog jag mig in en bit i långfingertoppen också med den exellenta kniven och skivan blev omöjlig för rostning. 
 
Fingertoppar, de blöder bra, det gjorde min också, så det blev papper runtom och ut i badrummet för att leta plåster. Visst fanns det plåster och där mitt i badrumsskåpet, slog nostalgin till.
 
Minns du BLÅVITT?
 
 
Den asken måste ha många år på "nacken", men inte var det något fel på häftförmågan på de plåstren inte. Så började jag tänka på Coops (eller Konsum kanske det var då?) blåvita sortiment. Så bra det var, ett lågprisalternativ som var lätt att hitta och hur bra som helst.
 
Sedan spann min brokiga hjärna vidare och jag kom att tänka på Basutbudet som samma företag hade och jag minns att ur Blåvittt hade vi bl.a.såpa, diskmedel, tvål, div matvaror, muggar och ur Basutbudet trosor, kalsonger, T-shirts, linnen och till och med 2 soffor.
Det fanns hur mycket som helst, men i dagsläget är det enda jag har kvar en ask med plåster. Det ät inte så illa, med tanke på hur längesedan det var.  
 
Synd att det blåvita inte finns kvar längre.

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag har också en globalkniv och den är det verkligen bett i.
Visst minns jag blåvitt - undrar vad det kan heta nu? X-tra eller något sådant kanske.

Kram

2014-01-10 @ 19:32:02
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Inga M

Undrar varför man tog bort det?

2014-01-13 @ 06:52:30
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0