Önskan

Förra året, som var vårt första som idoga fågelmatare, ville jag väldigt gärna att koltrasten skulle dyka upp. 
 
Det gjorde han inte! Inte heller hans fru.
 
I år däremot har min önskan slagit in. Vi haft både herr och fru koltrast på besök ett antal gånger. Allra flitigaste matgästen är herren och han är verkligen fin med sin kolsvarta fjäderdräkt och den knalloranga näbben. Jag kanske bör ansluta mig till den nya stavningen av oranga - som har varit giltig hela mitt liv hittills. Eller?
Orangea, ser urflängt ut, sedan får det vara hur det vill med riktigheten i stavningen. Jag föredrar oranga, även om det är fel!
 
Fast, det var ju kolisen jag skulle visa, inte sitta och textorera om stavning av ord. (Det är ordpolisen som bor i mig som revolterar ibland).
 
Här är han i alla fall, oavsett hur näbbfärgen stavas.
 
Det görna är inte gräs, jag vet inte var det kom ifrån!
 
Tillsammans med andra, utan problem.
 
 
Han kommer ofta, ibland är de ganska många.
När skatan gör ett försök blir vi inte lika glada. Kan man ha fördomar när det gäller fåglar? De blir ju hungriga de också, men jag vill inte ha dem här ändå.

Kommentarer
Postat av: Carita Liljendahl

Han är så fin koltrasten med sin färggranna näbb (så slapp jag stava färgen som börjar på "o")

2014-01-27 @ 19:53:32
URL: http://debutsky.wordpress.com
Postat av: Inger Maryissa

Ja, det är så fina koltrastarna, och kan tänka mig det är mysigt med deras besök.
och förstår att du inte vill att skatorna ska komma och förstöra friden :-)
kram

2014-01-27 @ 20:55:41
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/
Postat av: Ingrid

Jag har ännu några äpplen kvar som jag kastar ut till trastarna och det är väldigt populärt. Annars är det fortfarande dåligt med småfåglar här i år.
Ha en fin vecka!
Kram

2014-01-27 @ 22:24:05
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Lambergsfrua

Vad roligt att du får så flitigt besök av herr och fru Koltrast. Det är vackra fåglar, tycker jag och deras sång på våren är så vacker att det känns ända in i hjärtat. Fina foton du visar av dem dessutom. Stavningen av näbbens färg spelar ingen roll i det stora hela. Jag vet inte riktig vad som är rätt eller fel. Så många ords stavning har ju ändrats under årens lopp. Zebra ska ju nu stavas sebra till exempel men för mig känns det helt fel. Jag skulle nog skriva orangefärgad näbb för att slippa ifrån problemet ;)
Varm kram,
Lambergsfrua

2014-01-27 @ 22:33:21
URL: http://lambergsfrua.bloggplatsen.se
Postat av: Mia

Nu behöver säkert våra små vänner fåglarna hjälp med mat från oss människor! Kul att beskåda också!

2014-01-28 @ 09:14:16
URL: http://miatankar.wordpress.com
Postat av: Christina Cedergren

Oranga så klart, annars blir uttalet orangeá. Vi matar vår Kalle (oh, han har namnsdag idag. Ska gratta honom) med äpplen. Älskar dem.

2014-01-28 @ 16:53:08
Postat av: Musikanta

Härliga bilder på fåglarna. E sätter man ju in för att inte g-et ska bli hårt och rimma på Loranga. Men det har inte varit vanligt här hemma att man gjort så förut. Varför inte säga brandgult som vi sa när vi var barn? Det är dessutom mycket lättare att böja! En brandgul stol, ett brandgult bord, brandgula hus...
Kram/Ingrid

2014-01-28 @ 18:51:12
URL: http://www.Musikanta.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0