Slagsmål eller?

Sent omsider kom vi oss ut på en söndagspromenad. Det blåste riktigt snålkallt, så det blev både långkallingar och mössa på innan jag lämnade stugvärmen.
 
Det blev ingen längre runda, tvärtom - en av de kortare vi har att välja på, men för att göra den lite längre gick vi till byns enda postlåda. Den ligger precis efter farthoppet, ungefär där byn börjar. Det är en liten låda som töms en gång om dagen, före 10.00 står det på den. Söstra mi och jag skickar mycket kort och brev till varandra, en hel del "tok", men det är sånt som gör vardagen lite roligare. Jag postar nästan alltid där och jag hoppas att postverket inser att lådan måste finnas kvar i byn eftersom det så ofta är något som ska iväg.
 
Sedan gick vi ner genom byn, tills bebyggelsen tog slut och svängde in på en skogsväg upp mot vårt lilla område. DÅ! Mitt på stigen var det inte bara snö.
 
"STOPP", skrek jag åt kärestan. "Vad har hänt här? Är det inte blod?" 
 
 
Han kom tillbaka och började sparka runt i det prickiga, medan jag såg mig omkring. En bit längre bort var det en större fläck.
 
 
Sedan tittade jag lite mer och fick se detta utspritt lite här och där på stigen.
 
 
Jag tog upp en tuss och kände på den. Det var STRÄVT! "
 
Vildsvin?", sa jag till kärestan, vilket var dumt, för han kan ungefär lika lite eller mycket som jag om dessa grisar som det kryllar av här i skogarna runt omkring oss. 
Vad det är är, enades vi om att det var vildsvin och att det varit något slags slagsmål eftersom svinet uppenbarligen förlorat både päls och blod. 
 
Vi trampade in i skogen en bit, men såg inga mer spår av vare sig det ena eller andra. Tänk om det hade legat en död "gris" mitt på stigen. HUVA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0