London dag 3 - 24 juni - del 2

Tisdag 24 juni

 Dag 3 - del 2
 
Nu var det gångavstånd, bara ut och gå över gatan, 100 meter från hotellet.
 
 
Passade på att fota det traditionella brunnslocket - tyvärr inte runt, vilket stör en smula.
 
 
Vi fick ett bord på en gång och A satte sig andäktigt och väntade. Hon ser så allvarsam ut inför detta. Jag fick en liten vän i vår servitör, han som skymtar i bakgrunden.
 
 
Närbild på vännen
 
 
Teet kom in och det var en rejäl kanna, tur det, för det brukar vara mycket att äta, så dryck behövs.
 
 
Så kom han en gång till och fipplade lite med tekannan och jag frågade förstås genast vad det var han gjorde. Han svarade med en motfråga - om vi var "in a rush" och jag trodde han sa att han var ryss. Ingen av oss hade hört rätt, vad den andre sa. Vi skrattade gott åt det missförståndet och sedan talade han om att han var italienare, men förtydligade genast och sa Sicilien.
 
Han frågade var vi kom ifrån och i Sverige kände han bara till 2 platser - Stockholm och Göteborg och en enda berömd svensk som han uppenbarligen beundrade, för de hade samma frisyr och då kom han på att han visste var Malmö låg också. 
Han var i alla fall mycket trevlig och fipplandet då? 
 
Jo det var detta han grejade med att få in i pipen på tekannan.
 
 
En sådan ska jag köpa, tänkte jag och frågade om de sålde sådana. Inte alls, men de fanns där det fanns te, trodde han. Må han leva salig i den tron, för de verkade inte finnas någonstans och på ett ställe sa de undrande: "Använder de sådana fortfarande, de är ju omoderna sedan många år tillbaka". Dumt, för det fungerade jättebra, inte ett teblad hamnade i koppen.
 
Jag var tvungen att kolla porslinet också, det var förstås av kunglig börd.
 
 
Så kom då min glade, italienskse ryss och ställde fram läckerheterna.
 
 
Vi satt länge och njöt, även om jag tyckte att söstra mi var lite klen i maten - å andra sidan hade vi båda förmiddagen i färskt minne. Slisket hade hon dock inget problem med, det gick ner - tur det, för det är ju godast.
 
 
Så tog jag en bild på henne när detta kalaset led mot sitt slut.............
 
 
.............. och genast kom vår kille och sa att han kunde ta en bild på oss två tillsammans.
 
 
                                                   GRATTIS MIN ÄLSKADE SYSTER!
 

Vi hade suttit och planerat vad vi skulle göra härnäst och bestämt oss för att utforska parken lite mera. Jag hade noterat, medan vi satt och åt, att trädgårdsmästaren missat en liten detalj i allén - är detta möjligt i drottningens England?
 
 
Ser du det?
 
 
Nå, vi är inte så petiga. När jag betalat gick vi igenom allén vi suttit och tittat på och fram till den gröna trädtunneln längst bor, som gick runt en underbar blomsterplantering. med bassänger och massor med olika sorters växter, varav många var helt okända för oss.
 
Bildsvep från den lilla promenaden.
 
 
 
Oooops, mitt i det vackra, en fågel som hade samma gångstil som den i "Kalle Anka i djungeln". Vad är det för sort?
 
 
Jag i en av tunnlarna.
 
 
Mera blomsterbilder
 
Och vad är det här för blomma? Närbild!
 
 
Då och då skymtade vi annat än blomster vid sidan där vi gick.
 
 
En högt uppsatt fågel
 
 
En fin entré
 
 
Vi gick igenom nästan hela parken, i alla fall tog den slut där vi gick ut i andra änden.
 
Stora träd, annorlunda träd, duvor, människor stora och små, djur och till och med ett privathus med dyrbil på gången utanför.
 
 
 
Läcker stam, den såg helt barklös ut
 
 
Söstra mi gullade med duvorna. Jag hade helst velat schasa bort dem, men det går inte när man är ute med DJURENS VÄN NUMMER 1! Jag är väl tvåa då, eftersom jag inte är så förtjust i duvor och kajor och hon får hålla på bäst hon vill och kvittra med dem.
 
 
Trots att parken är kunglig, eller just därför, tigger de pengar till underhållet lite här och där. Den här svarta pelaren var en sparbössa såg vi när vi kom runt den.
 
 
Så kom ett underbart brunnslock och i rätt form också - trodde jag. När jag kom nära var det något helt annat. Vi gick på Lady Di:s Memorial walk, utan att ha en aning
 
 
I slutet av parken fanns det privata boningshuset
 
 
De lär ju ha det gott ställt som kan bo så här och ha den bilen, om det nu inte stod en gammal rostig Sunbeam under överdraget
 
 
Vi gick hemåt, men kom inte längre än till vår kvarterspub. Himlen hade blivit mycket mörk och vi hann inte undan regnet, utan fick fortsätta en stund till med resans huvudsyfte (om man ska lyssna på söstra) - att glo!
 
Vi beställde varsin dryck, jag hittade min favorit från många tidigare Englandsresor - Crabbiés Ingefärsöl!
 
 
Vi kom i samspråk med ett trevligt danskt par och när det lättat på lite skyndade vi oss runt hörnet och till hotellet. Vi ringde hem, sedan packade vi upp allt vi hade köpt och hade utställning på vår säng - det var som en smärre modebutik.
 
Kvällen hade kommit för längesedan, men vi gick ut till vår bar, för det fanns en riktigt fin bar ute vid receptionen. Där pågick fotbolls-VM, som på alla andra ställen, så vi blev inte långvariga där. "We are not amused", som någon av drottningarna lär ha sagt när det var något opassande och fotboll i all ära, men vi är inte så förtjusta i just det.
 
Horisontalläget intagit, TV.n på och vi väntar på väderprognosen för kommande dagar. 
Good Night Britain!
 
 

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Så fantastiskt mycket vackert ni har sett och fått uppleva. Den där téceremonin var ju häftig och sicilianare var han också, precis som mågen.
Parken är bara för enormt fin!! Men inte kan jag komma på vad den där blomman heter, den är bekant, men namnet????
Kram, Ingrid

2014-07-13 @ 16:15:02
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0