Tapas i Närke

I Brevens Bruk finns en krögare - Miguel, som har gjort om gamla Brevengården till en exellent restaurang och tillika pub. Det känns helt osannolikt när man tänker på lilla Breven, att det ska fungera att ha en sådan "institution" fast på orten. Så är det i alla fall och han har mycket bra mat, vi har ätit där när vi varit ute och åkt motorcykel och det har varit väldigt gott! Han ordnar bl a pubaftnar och i förra veckan ringde M och frågade om vi skulle med på Tapasbuffé i just Brevens Bruk.
 
Jo tack! Det skulle vi absolut och så blev det. Vi har minst lika varm, solig och skön sommar som de i tapasens (heter det så, eller vad heter tapas i plural?) hemland - Spanien, så det var bara skönt att sitta utomhus (inne hade nog varit med mer finsk betoning - bastu alltså).
 
Det kommer alltid mycket folk till dessa kvällar och förutom maten ingick en trubadur som mestadels sjöng på spanska.
 
 
 Som synes drar dessa tillfällen väldigt mycket folk, så det var inte riktigt läge att tassa upp med kameran och fotografera alla de olika rätterna. Miguel och sonen, hade knappt hunnit få ut all mat på 2 långa bord, så mer eller mindre stormade folk upp och började lasta på sina tallrikar av allt det goda.
 
 Vi var inte väldigt sena att göra likadant och det här hade jag med mig efter min första runda. Friterade bläckfiskringar fick jag låta bli, just pga friteringen och musslorna hade tagit slut,annars hade jag med mig det mesta av utbudet här på min första runda. Andra gången hann jag med musslorna.
 
 
Gissa om det var gott. Jag tror vi backade minst 3 gånger och ganska salt var det, så när det var dags att betala hade vi fått ihop den här "liksamlingen". De kallas ju lik, de tomma flaskorna.
 
Vem som dricker IPA? Jag så klart!
 
 
 När vi mätta och belåtna hade betalat åkte vi en sväng där i omgivningarna. Det är väldigt vackert, gott om vilda djur, men mer hjortar och rådjur, än vildsvin - tror jag. Förr fanns det inga svin, men det hade de inte här heller, där vi bor.
 
Vi kom fram till en gammal träbro mellan sjöarna Sottern och Botaren
 
 
 I ena änden av bron fanns en finurlig lyftanordning, som gör att båtarna kan byta sjö, trots att det är stor höjdskillnad och inte finns någon sluss. Mycket smart och väldigt roligt att få se.
 
 
 Otroligt vacker natur
 
 
L gick hela vägen ner, man kan se fästet till lyftanordningen, med vajern nere bland stenarna.
 
 
 Det var gott om vackra stenmurar, undrar om någon lägger så fina, stabila murar idag?
 
 
 Jag gick ut på träbron och VEMS fot var det som lämnat avtryck före mig? Ser ut precis som en djurfot, men förmodligen är det något helt annat. Aldrig lär vi få veta heller. (Bara 2 tår???)
 
 
 Vi gick igenom en liten skog och kom ner till en båthamn. Skymningen kom så lagon och det var gudomligt vackert!
En mycket njutbar afton med kära vänner, otroligt goda tapas, utsökt öl, en vacker omgivning och en härlig skymningsstund just när vi var ute och tittade på allt omkring oss.
 
 
Slutligen, vem eller vilka är det som står här i mörkret och lyser? Vad tror du? Rätt svar i nästa inlägg!
 
 

Kommentarer
Postat av: Inga M

Tja, hjortar kanske? Vilka fina bilder Suss. Vackra stenmurar är så läckert och den här konstruktionen för att lyfta båtar! Som du skriver så verkar det helt osannolikt att få till en välbesökt restaurang i lilla Breven.

2014-07-30 @ 07:58:24
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Suss

Inga, det är bara du som har gissat och visst har du rätt. Det var mängder av hjortar och rådjur den kvällen.

2014-08-01 @ 22:03:07
URL: http://leontina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0