Dan Andersson

I lördags var vi i Lekhyttans gamla skola / Navet......
 
 
.....och lyssnade på Maria Sedell, som berättade mycket målande och fint om sin morfar - Dan Andersson.
 
 
Hon berättade om hans barndom, uppväxt, om hans stärvsamma vuxenliv för att bli erkänd författare och poet och om hans sorgliga död på ett hotellrum i Stockholm, där man rökt med vätecyanid för att bli av med vägglössen.
 
 
Jag minns som barn, när jag var hos mormor i Stockholm och hon berättade om en författare som dött på ett hotellrum, av ett gift som fanns i väggen, samma år som min mor föddes. Mormor hade arbetat som hotellstäderska på Hotell Alexandra i Stockholm och hon rös vid tanken på att det kunde varit hon som gjort den hemska upptäckten. Att hon inte flyttade till Stockholm förrän på 40-talet, fanns inte med i historien och jag tyckte det var otäckt, sorgligt och spännande. 
 
Maria läste valda stycken ur en del av hans böcker och hon var en duktig berättare, det var alldeles tyst i lokalen - mycket fängslande!
 
 
Hon hade också med sig Thomas Wahlström som spelade gitarr och sjöng några av hans visor.
 
 
Det var väldigt trevligt och mycket intressant och efteråt kunde man köpa kolbullar och fläsk utanför den gamla skolan där det hela gått av stapeln.
 
Vi fick steka fläsket och grädda våra kolbullar själva över elden. 
 
 
Det smakade himmelskt!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Det var en stämningsfull kväll förstår jag och förtäringen efter föreläsningen var ju mycket lämplig.
Jag har aldrig ätit sån där kolbulle men får väl lite på dig när du säger att det smakade bra.
Kram, Ingrid

2014-06-16 @ 23:02:24
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Lambergsfrua

Vilken trevlig afton du berättar om. Dan Andersson var min mammas absoluta favorit. Hon kunde stora delar av hans dikter utantill.
Ha en fortsatt fin helg :)
Kram,
Lambergsfrua

2014-06-21 @ 19:56:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0