Katten

Här faller julesnö och har gjort hela dagen och jag HATAR det!!!! Katten Ahti däremot finner stor underhållning utanför fönstret.
 
I detta ymniga snöfall som råder just nu, kryllar det av fåglar ute vid fågelmataren. Jag som håller på och klipper ner pellor, till och från när jag har tid, har p g a detta lite mer tomt i fönstren än normalt. Nu har hon hoppat upp där, sitter och tittar från sida till sida och tjattrar på katters karaktäristiska sätt när de ser fåglar. 
 
Det är andra tongånger det än härom veckan, när hon från att ha legat i sin skönaste förmiddagssömn på min säng...........
 
 
.......... plötsligt befann sig inlåst i transportburen på väg till veterinären.
 
 
Det var en samåkning med kära dotter, älskade Otto och deras 2 katter, för nu var det akut att vaccinera om dem mot kattpest. Denna hemska sjukdom hade plötsligt närmat sig våra revir, för att tala djurspråk. Lika bra att ta alla tre vid samma tillfälle, även om Ahti bor hos oss numera och inte med sin syster hemma hos dottern.
 
Otto var inte riktigt frisk, men han fick följa med ändå och han blev aningen förvånad när det dök upp en kattbur till när vi skulle packa in oss i en gemensam bil.
 
 
Han hukade sig framför Ahtis bur, kikade in, stack in ett par fingrar och sa: "HEEEJ!" till henne. Inte svarade hon, hon brydde sig inte ett dugg och han försökte ett par gånger till utan resultat.
 
Då tittade han med undran i sin lite dimmiga blick på mig, som att jag skulle hjälpa till att förmedla kontakten dem emellan.
 
 
Ahti var inte intresserad, sitta i bur och vara huskatt är inte det hon gillar mest. Det gick dock bra och skönt att ha det gjort.

Kommentarer
Postat av: ansepanse

mina pelargoner klippte jag och planterade både om och planterade skotten jag klippt av, redan i förra veckan, nu hoppas jag att de växer och frodas
mm, det är viktigt att vaccinera både hundar och katter
kramar

2014-03-19 @ 18:50:04
URL: http://kinaguld.blogg.se
Postat av: Ingrid

Kattpest är en hemsk sjukdom och jag minns med fasa det år alla våra katter dog.

Vi var utan katt ett halvår, men sedan kom en god vän hem till oss med en ny katt och den klarade sig.

Det är väl kanske att sticka ut som djurmisshandlare, men på landet, på den tiden, var katterna inte speciellt prioriterade djur. Man gick inte till veterinären med en katt. Blev den sjuk och det såg kritiskt ut, tog man helt enkelt bort den.

Att lille Otto blev lite fundersam över vad som hände är helt förståeligt.
Kram, Ingrid

2014-03-19 @ 21:30:34
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Inger Maryissa

Här har det också snöat hela dagen och det har kommit en hel del
men antagligen kommer den att tina bort ganska snart igen
ja, det är roligt med katters tjattrande när de ser fåglar....så gjorde min kisse också
Söta foton du har här !
kram

2014-03-19 @ 22:02:40
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/
Postat av: Inga M

Absolut vettigt att vaccinera mot kattpest! Det är en otäck sjukdom!

2014-03-23 @ 07:29:30
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Mia

Snö... det har vi varit förskonade från som väl är!

Hur långt har du till Västerås måntro!? Jag planerar att vistas där när du har påsklov... Kanske kan vi få en geocachingdag tillsammans?

2014-03-23 @ 20:26:59
URL: http://miatankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0