Turkiet dag 5 - del 2

Dag 5 - del 2

Onsdag 19 februari 
 
Nu var det lunchdags och trappstenen såg ut så här. Det kanske är namnet?
 
 
Ögat hängde i dörröppningen.
 
 
Idag blev det 5-rätters. Brödkorgen imponerade föga, men det var en fin restaurang
 
 
Här är BoB alldeles bakom den -  "brödkorgen alltså."
 
 
1. Ursäkta ordvalet, men först fick något som såg ut som en klassisk pizzaspya, men som var hur gott som helst. Det var tomater, lök och riven ost i en varm röra och när man tillsatte lite salt blev den helt delikat. Det var så gott, att jag inte kom ihåg kameran förrän allt utom sista tuggan återstod.
 
 
 
2.  Två sorters pizzaliknande strimlade bröd, en med färs och en med ägg/omelettsmet
 
 
3. Salladstallrik
 
 
Benga och M kom i en ivrig diskussion och glömde nästan bort att äta för ett tag.
 
 
Monica bredvid mig, fick sig också en kattvän. Den var jättefin och kunde konsten att matfria. Den fick följa rätterna, precis som vi, pizzan funkade som kattmat också. 
 
 
 4. Val mellan köfte, fisk eller kyckling. Jag valde fisk om nu katten skulle vara kvar när det blev dags för den, så kunde den få smaka, tänkte jag.
 
 Britta och kärestan valde köfte, den serverades på spett och de var nästan som svärd
 
 
 Resterna av min fisk, välgrillad och jättegod
 
 
 5. Slutligen fick vi välja på apelsin eller yoghurt med honung till efterrätt och jag tvekade inte. Jag är helt såld på yoghurten, även om jag äter den till frukost också.
 
 
Det enda negativa med måltiden var att det gick i ett otroligt tempo, de hoppade runt oss hela tiden och ville plocka undan innan man var färdig. Jag hetsåt och det gillar jag inte, men allt var gott!
 
 I hörnet i fönstret växte något som var misstänkt likt gräslök, men troligen något helt annat.
 
 
Levande musik under hela måltiden. Det kostade några lira att passera honom, för där stod det en stor korg att lägga pengar i, men det var ganska vackert, så det var han värd. De har nog inga stimpengar i Turkiet.
 
 
I takbjälken hängde en vagga. Något malplacé tycker jag.
 
 
Fina skyltar för faciliteterna
 
 
Just vid husknuten,  ett litet hus med rinnande vatten utanför. Ledigt för uthyrning?
 
 
 Efter maten var det dags att åka mot nästa hotell som låg i Denizli. Där skulle det finnas Hamam - ett riktigt turkiskt bad och det har jag väntat på hela resan, så jag såg verkligen fram emot det.
 
Vi åkte igenom många små samhällen och äntligen lyckades jag ta en bild på ett vanligt stopptecken.
Positivt kändes det - hahaha!
 
 
Det var som vanligt mycket att titta på, det går förvånansvärt bra att åka buss. Till slut, när vi nästan var framme, såg vi den kritvita kalken på bergssidorna och jag förmodar att vi är nära Pamukkale.
 
 
BRA hotell med flera olika bad, där vattnet kommer från heta källor underifrån.
 
 
Det var jättefint hotell
 
 
Badrockar låg och väntade på oss på våra rum.
 
 
Utemiljön
 
 
Vi checkade in och sedan gick Britta och jag direkt till Hamamet (eller vad det nu kan heta i bestämd form?) för att boka tid.
 
 
Det fanns ett paket för 40 euro/ 150 lira med:
1. Turkiskt bad i 30 minuter
2. Massage i 30 minuter
3. Ansiktsmask 10 minuter.
 
Det bokade jag direkt och uppmanades att infinna mig inom 20 minuter. Britta gick och kollade in fiskspa´t istället, men jag som nyss gjort pedikyr på Spahuset hemma, kände att jag hade inget att mata fiskarna med.
 
 
Männen skulle ta sig ett varmt, svavelosande bad och det hade jag också tänkt göra efteråt. Nu blev det inte så, för jag var knappt närvarande efter min behandling, men nu går jag händelserna i förväg.
 
Utomhus - Olika bad + skylt att lyda
 
 
Inomhus
 
 
Avrinningen
 
 
Nere vid Spaavdelningen fanns också en pool.
 
 
Efter att ha bokat blev det snabbt hem till rummet för att infinna mig i tid. Jag skulle endast ha på mig badrocken. Herrarna skulle simma i det 37-gradiga vattnet och Britta mata fiskar med sina fötter.
 
 
Britta tog sig ett svavelbad med herrarna medan jag låg på marmorn och blev knådad.
 
 
Hamam var underbart. Måtte jag få göra om det. Här låg jag på den stora marmorstenen i mitten på ett tygskynke, med en kopparskål under huvudet och behandlades av en ung tjej som först skrubbade mig med något slags knottrigt tyg från topp till tå och öste stora kar med varmt vatten över mig mellan varven. 
 
Sedan hade hon som ett stort örngott som hon doppade i ett kar med någon tvållösning (?), svängde det i luften så det svällde ut och efter det kramade hon ihop det över mig och jag låg under ett berg av skum efter några vändor. Sedan knådade hon mig, även det från topp till tå.
 
Sedan fick jag sitta på kanten borta vid kranarna och hon hällde vatten över hela mig medan jag satt där. Till slut skulle jag även stå och hon hällde mera vatten på hela mig. Det var LJUVLIGT!
 
 
Efter det gick vi till ett rum med massagebänk och nu var det helkroppsmassage och hälr kan man prata om helkropps. Brösten fick sig en ordentlig knådning, liksom alla delar på hela kroppen. Endast det allra heligaste lämnades ifred. Jag är masserade på varedna tå, hårbotten fick sig en oljeomgång också.
 
Avslutningsvis penslade hon mitt ansikte med något undergörande och jag fick ligga med det i 10 minuter innan hon kom och tog bort det. Sedan var det badrock på och vackla hemåt. Jag var totalt avslappnad och orkade knappt lyfta fötterna. 
 
Det mest var som i dimma. Jag tvättade oljan ur håret, men behöll den på kroppen, trots att hon sagt: "Now shower". Jag var len som en nyfödd, nybadad baby.
 
Vi gick ner och åt och jag måste säga, att trots väldigt trevligt sällskap vid bordet var det enda jag ville var att få gå till rummet och inta horisontalläge.
 
Jag minns inte ens vad jag åt, (förmodligen kyckling), bara att jag inte avslutade med 7 sorters kakor. Jag tog några okända sötsaker, men åt endast upp brylépuddingen.
 
 
Tandborstning och god natt.

Kommentarer
Postat av: Mia

Snacka om en fantastisk dag för er! En sådan dag skulle sitta fint för mig... men det blir en helt vanlig dag idag... nästan.... Litet nöje blir det fram emot aftonen! ;-)

Tack för ett intressant inlägg som ger mersmak!

2014-03-06 @ 07:40:23
URL: http://miatankar.wordpress.com
Postat av: Inga M

Oj, vilken dag! Jag kan tänka mig att du var helt utmattad efter en sån omgång. Man blir himla trött av massagebehandlingar, det minns jag från den tiden vi gick på det regelbundet. Massösen sa att det berodde på att man fick fart på och blev av med gifter i kroppen, men jag vet inte om det är sant. Låter lite ruggigt också.

2014-03-08 @ 06:40:57
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ingrid

I Corralejo hitta jag en salong som erbjöd fiskpedikyr och var väldig sugen på det, men så var jag ute och gick och fick skavsår på hälen och då vågade jag mig inte på det.
Tjusigt hotell ni bodde på i alla fall!!
Kram

2014-03-08 @ 22:58:31
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0