Turkiet - hemresa

Turkiet dag 8 - del 1
 
Lördag 22 februari
 
Hu, vilken gräslig säng!!!
 
Hu, vilken hemsk stenkudde!!!!
 
Hu, vilken skärande huvudvärk!!!!
 
Ingen bra morgon, trots att vi skulle sova länge och inte hade bråttom. Jag lyckades slumra till 7.30, men fick lov att gå upp och ta en Treo. Kärestan hade samma knivar i huvudet och ett järnband över pannan, precis som jag, så jag gjorde i ordning en Treo till honom också. Den kom i omedelbar retur - stackars honom och tack och lov att det är sista dagen. Dock inte så bra att sitta på flyget om man är magsjuk.
 
Inte mycket att göra åt. Han vilade och vi gick ner till frukost, men han tog bara ett par skedar yoghurt och sedan gick han upp och la sig igen. Där träffade vi BoB och de hade samma sorts huvudvärk som vi. Jag tror det var den fruktansvärt höga musiken med alla trummor och många mer decibel än vi är vana vid. Ett vanligt bakrus tror jag inte på, för vi drack nästan ingenting, tog bara varsitt litet glas öl till maten.
 
BoB och jag bestämde oss för att gå ut i närområdet och låta kärestan sova. Jag glömde kameran, men Britta hade sin och den fick jag använda.
 
Vi gick tvärs över gatan där det var en butik. Vi skulle bl a köpa choklad med pistagenötter och gärna något mer att knapra på på planet.
 
 
Först gick vi runt och bara tittade och det gjorde vi på lite allt möjligt som vi gick förbi, nu när vi äntligen hade lite egen tid i alldeles vanliga kvarter och inte några fornminnen i sikte.
 
Så otroligt mycket man ser, när man inte har några förväntningar.
 
Vad var det här för hål i marken med en massa kabel?
 
 
 Hur fungerar bankomaten? Äh, den ser likadan ut som alla andra.
 
 
Liten plantering mitt i betongen kan man väl säga!!!
 
 
Inga kajor här inte!
 
 
En beslöjad dam är på träningspass i parken. Det var en massa olika redskap att välja på där.
 
 
Hur var det här då, eller kanske - hur blev det här då?
 
 
Många trädgårdsarbetare samtidigt på liten yta. 9 stycken närmare bestämt.
 
 
Ny telefon Benga? Det är det som är Turkcell?!
 
 
"Suss, tror du de har choklad här?"
 
 
Det hade de inte, men tvål bland mycket annat fanns det gott om.
 
 
"Är den till håret,"undrar Jullan
 
 
Ja, vad vet man? Jag måste fråga henne om hon kom underfund med det.
 
 
Körsbärsdricka på burk.
 
 
Det är nästan så man kan tro att de övar för bröllop! Det vore på tiden!!!!! Jag kan vara brudnäbb!
 
 
Här fanns mycket roligt för hem och hushåll. Jag köpte ett paket klädnypor i grälla färger. Jag hade velat ha kvasten också, som det står flera stycken av där, men tänkte på kärestans reaktion och då fick det vara. Jag tror inte han var så sugen på att vi skullle föra med oss den genom tulllen.
 
 
Till slut hittade vi chokladen vi skulle ha och gick hem till hotellet för det var snart dags för avfärd mot flygplatsen.
 
Vi lastade in vårt bagage för sista gången och for mot flygplatsen. Nu är det gråtonsbilder genom bussrutan igen, längs vägen.
 
 
Minst 3 män tvättar 1 bil. Det går åt mycket arbetskraft för sådant som vi gör en och en här hemma.
 
 
Många ord är väldigt lika
 
 
Sådana byxor köpte vi inte, men det fanns ett stort utbud
 
 
Vi närmar oss slutmålet för bussresan.
 
 
Vi tog farväl av Hilmi och Gungör och tackade för en fantastisk vecka. Avskedsgåvan i form av bonuspengar fick de redan igår. Sedan skildes våra vägar för den här gången, eller för alltid!
 
Alla dessa medresenärer och fler därtill har handlat kapitalvaror och ska fixa stämplar innan hemfärd.
 
 
Fast inte Benga och det är han glad för.
 
 
Så handlade vi lite på Taxfree när vi väl kommit igenom alla kontroller. Britta hittade en förpackning med 2 små Raki och 2 glas. Den delade vi på. Sedan skulle alla på toaletten och då fick jag vakta kassarna mm.
 
 
Den gröna rundeln därnere, likadan som när vi kom. Nu såg jag att det visst var något lekland el dyl.
 
 
Vårt plan och dags att gå ombord
 
 
Flygvärdinnorna packar in och grejar, en springer rakt in i kameran också när jag håller på att fotar. Hon var både vacker och oerhört trevlig!
 
 
Sådana här "Evileye" som skyddar mot onda ögat, köpte jag och Jullan på något stopp någonstans. Det var MYCKET billigare än i flygtidningen, fast våra är inte häng, utan bara vanliga örhängen för hål i örat. (Undrar var jag har mina?) De är i alla fall väldigt fina, så jag hoppas de ligger på ett säkert ställe och att jag hittar dem.
 
 
Kärestan hade piggnat till, ätit dubbelmacka och druckit mineralvatten. Han sitter innaför Benga och sover lika gott, fast med huvudet bakåtlutat.
 
 
Själv besökte jag flygtoaletten och kunde konstatera att de fortfarande har fungerande askfat där.
 
 
Det var den resan. Vi hade en fantastisk vecka och om allt går som vi har tänkt, är vi nog där om knappt 1 år igen, fast på en annan rutt!
 
Vi kan verkligen rekommendera dessa resor anordnade av TSS - Travel Service Scandinavia.
 
 

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag såg att Detur har en rundresa i Turkiet med direktflyg från Gotland i början av maj. Det är nästan så att det är lockande nu när jag sett alla dina fina bilder, men jag ska nog avvakta lite.
Tack för din fina reseskildring!
Kram, Ingrid

2014-03-13 @ 23:32:51
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Britta

Suss!
Vilket jobb du gjort nu ska jag be Benga spara resan på ett USB minne så att jag kan titta och uppleva resan flera gånger. När ska vi resa igen?

2014-03-17 @ 21:40:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0