Naturens hus

Jag var med skolan till Naturens hus i veckan. Vi skulle ha en dag med naturskola och temat var vattendjur.
 
Vi höll till vid en av småsjöarna
 
 
Det handlade om att håva upp vattendjur och det är inte precis krokodilstorlek på dessa, utan små som kommatecken en del och något större. Vi skulle räkna antalet ben på dem - 0, 4, 6, 8 eller många. Det var verkligen en rolig uppgift som alla elever gick in för med liv och lust.
 
 
Håvarna vi använde var inga håvar, utan durkslag, fastsatta på kvastskaft. Jättesmart!
 
 
Här står vår fantastiska lärare för dagen. Hon är verkligen toppen! På de vita skynkena skulle vi sedan placera alla våra djur på rätt ställe, utifrån antalet ben. Det var en rolig uppgift, samtidigt som vi fick lära oss namnen på en massa små vattenkryp.
 
Inte för att jag har varit i Amazonas, men en del av de små sjöarna därnere får mina tankar att skena iväg dit. Detta är naturligtvis i miniformat, det inser jag utan att ha varit där ocn några björkar lär de inte heller ha, men ändå. Min fantasi är väldigt livlig och det är inget jag lider av - tvärtom!
 
 
Vi var även inne på Naturens hus och tittade på lite träfåglar som fanns till beskådande på en utställning och naturligtvis har jag glömt vad den här färgglada lilla "saken" heter.
 
 
Det här däremot är en fågel som få har sett, men många har hört och jag och kärestan tillhör den senare kategorien. Vi trodde först det var en båt som tutade när vi hörde den första gången.
 
Rördrom
 
 
Det var en härlig dag och jag är så tacksam och glad att vi har tillgång till Naturskolan med Cicci Bremer!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mia

Det är absolut rätt tid att vistas i naturen nu... Jag har själv varit ute på olika vandringar i skog, vid hav och kullar + sta´n de senaste dagarna... Men nu är det arbete som gäller igen, några nätter...

Ha det gott och njut!

2014-05-21 @ 20:31:56
URL: http://miatankar.wordpress.com
Postat av: Ingrid

Det måste verkligen ha varit en härlig och lärorik dag och vilka fantastiskt fina bilder du tagit!
Kram, Ingrid

2014-05-22 @ 11:32:17
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Inga M

Det ser mysigt ut, kan tänka mig att det var uppskattat av eleverna. Hoppas ni slapp se ormar ;-)

2014-05-22 @ 15:26:48
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0