22 februari Dag 3 Barcelona - Del 2

Först av allt - JAG LJÖG!!!!! Jag ber om ursäkt.
Jag blev 100% upptagen av mina älskade barnbarn igår och efter en heldag med dem, finns ingen ork kvar till bloggande.
 
Nu kommer del 2 av måndagen 22/2
 
Cementiri Poble Nou var nu målet. Nog har jag varit på kyrkogårdar lite varstans i världen, för jag tycker det är intressant att se hur det är på andra ställen i världen, när man avslutat detta jordeliet, men den här är en av de "häftigare" om jag får använda det uttrycket. Menar absolut inget illa, men den känslan fick jag när vi gick där.
 
 
Det blev ännu en stor upplevelse med dessa gravar på varandra som kvadratiska skåp och igenmurade fronter.
En del var sorgligt förfallna, men hela kyrkogården var otrolig och mycket intressant att få se.
 
 
Framför flertalet var det vaser med blommor, väldigt många - de flesta faktiskt, var konstgjorda. Själva gravarna var som en tavla med ram och familjenamn och på kanterna var oftast ingraverat flera namn och datum.
 
 
Här kom vi till en familjegrav där man valt att ha foton på dem som var begravda, inte så vanligt i vår kultur.
 
 
En annan variant var att inne i gravskåpet fanns en massa olika små minnessaker.
 
 
Vackra levande blommor
 
 
På vår väg ut passerade vi den här lilla "kuren". Kanske även det var en grav, vi kom dock inte underfund med det.
 
 
Alldeles i närheten låg det en kyrka. Fin tycker jag!
 
 
På vår väg därifrån stötte jag på en okänd blomma   -  Någon som vet?
 
 
och även ett träd som jag inte var bekant med.
 
 
 Vi promenerade ner mot havet
 
 
Vi kom fram till fastgjutna stolar, med utsikt mot vattnet. Mycket smart!
 
 
Strax efter mötte vi denne man, som verkade vara ute och gå med hela sitt hem. Ganska lättklädd, jämfört med de flesta andra dessutom
 
 
Han såg inte alltför glad ut, men vem skulle ha gjort det i den situationen. Jag funderade mest över var han hade fått kundvagnen ifrån......
 
 
Vi passerade f.d. OS-byn, ett jättefint område som nu var bostäder. Tyvärr inga bilder på det!
 
Så gick vi över stora vägen, hårt trafikerad och på en fin träbro
 
 
C visade oss var de brukar bo på somrarna när de är här och när vi sett det både på in- och utsidan kände vi att vi var ganska hungriga.
Tillbaka till Antonios, där vi avnjöt dagens 3-rätters.
 
 
Jag beställde, så att säga, i blindo. Kände igen ordet spenat på förrätten och tog det. Det var en "lite allt möjligt soppa" med bl a spenat och kikärtor, vilket passade mig bra. Jag tycker mycket om bådadera.
 
 
 Till huvudrätt kunde jag uttyda ordet skinka och satsade på det och det gick också bra att äta, även om jag kanske inte hade sett just den "bilden" framför mig. Gott var det i alla fall.
 
 
Till dessert tårta
 
 
Medan vi väntade på notan, fotade jag lite av inredningen i matrummet.
 
 
När vi väl fick notan, fick vi även en liten "One for the road", bara så där helt apropå. Tack tack, sa vi och jättegott var det, men vi kom inte underfund om vad det var.
 
 
 Inte är den här dagen slut än, men här sätter jag stopp. TV.n kallar, det är "Badhotellet". Följaktligen blir det avslutande del imorgon. Missa inte det!
 
Återkommer......
 

Kommentarer
Postat av: Mia

En dag med ett par barnbarn suger... Då vill man inte så mycket mer! Kul är det förstås...

Fina bilder från Barcelona. Ja, den där mannen han verkar ha blivit utkörd från någonstans... kanske av en temperamentsfull senorita!?

Svar: Håller med dig i båda fallen, visst ser det ut som mannen fått omedelbart respass.Barnbarnen är så ljuvliga att jag blir alldeles mjuk och varm inombords bara jag pratar med dem i telefon och ännu mycket mer när vi träffas. Tyvärr har jag den äldsta 70 mil härifrån, men de andra bor i stan.
Leontina

2016-03-16 @ 08:18:44
URL: http://miatankar.wordpress.com
Postat av: Inga Magnusson

Visst väcker det spännande tankar med mannen som går lättklädd med packning i varukorg. Spontant infall är ju att han är abrupt utslängd av en flickvän / pojkvän eller nåt sånt. Både packningen och den resignerade hållningen tyder på det. Som vanligt fina bilder och resereportage. Så himla roligt att läsa och kolla på.

Svar: Som sagt, jag funderar mest över var man får tag i en kundvagn i all hast, men det kanske bara är att ta en på närmaste affär och tåga iväg.....??
Leontina

2016-03-17 @ 04:04:21
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0